Εθνικό κάλεσμα προς όλους τους φίλους του, προς όλους τους Έλληνες του κόσμου, απευθύνει ο ηρωικός πρώην Πρόξενος Κορυτσάς Θεόδωρος Οικονόμου - Καμαρινός, που σταυρώθηκε κυριολεκτικά από το ...Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών από το 2011 (Κυβέρνηση Γιωργάκη) και επί 5 συνολικά έτη, επειδή τόλμησε να μιλήσει για ύπαρξη Βορείου Ηπείρου μέσα στην Αλβανία, δίνοντας κουράγιο, πίστη, ψυχή και δύναμη στον καταπιεζόμενο Ελληνισμό της Κορυτσάς!
Τότε ακριβώς είναι που έδωσε την περίφημη αποκλειστική συνέντευξη στο ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ στις 17-2-2011 (δείτε εδώ) η οποία εξόργισε τόσο τον Υπουργό Εξωτερικών και τους προϊσταμένους του, που τον κατέβασαν άρον άρον στην Αθήνα και του έβαλαν έξαλλοι τις φωνές, για το τόλμημά του να μιλήσει δημόσια στο ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ και να επαναλάβει ότι εκεί είναι η Βόρεια Ήπειρος (δείτε εδώ)!
Ο "ΙΩΝΑΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ" ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΗΠΕΙΡΟΥ
Το ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ είναι σε θέση να γνωρίζει σε βάθος το μεγάλο εθνικό έργο του αληθινού Διπλωμάτη μας, Προξένου τότε Κορυτσάς Θεόδωρου Οικονόμου - Καμαρινού, τις παραμονές της Αλβανικής Απογραφής Πληθυσμού, καθώς τα Τίρανα θεωρούν Έλληνες μόνο τους κατοίκους μιας περιορισμένης περιοχής ώστε να φαίνονται λιγότεροι από 100.000, αφήνοντας έξω μεγάλα κομμάτια ολοκάθαρου ελληνικού πληθυσμού για ευνόητους λόγους.
Ο Ελληνισμός της Βορείου Ηπείρου είναι περίπου 400.000, ενώ οι Αλβανοί θέλουν να τον παρουσιάζουν 50 - 70.000...
Εκτός όμως από τους ομιλούντες απευθείας τα ελληνικά Βορειοηπειρώτες, υπάρχουν και οι Βλαχόφωνοι Έλληνες, που εάν συνυπολογιστούν, τότε ο Βορειοηπειρωτκός Ελληνισμός φτάνει τις 700.000 ψυχές!
Αυτό ακριβώς έκανε ο θαρραλέος Πρόξενος το 2011, σαν ένας νέος "Ίωνας Δραγούμης"! Σπίτι προς σπίτι, γειτονιά προς γειτονιά, χωριό προς χωριό ενθάρρυνε τους Βλαχόφωνους Έλληνες, για να δηλώσουν άφοβα την ελληνικότητά τους και να απογραφούν ως Έλληνες, αλλάζοντας τα πληθυσμιακά και μειονοτικά δεδομένα!
Η κίνηση αυτή τρόμαξε κυριολεκτικά την Αλβανία, που διαμαρτυρήθηκε και ζήτησε τον αποκεφαλισμό του Προξένου, ο οποίος μιλούσε για Βόρειο Ήπειρο, ζήτημα που εκκρεμεί διεθνώς (δείτε εδώ), με το εμπόλεμο να ισχύει και τους ήρωες του ΄40 να κείτονται ακόμη άταφοι στα βουνά της δόξας!
Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΕΝΟΣ ΗΡΩΑ
Η συνέντευξη του Προξένου στο ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ, έκανε τότε όμως και τον γύρο του κόσμου σε ολόκληρη τον Ελληνισμό, Ελλάδα και Ομογένεια, σηκώνοντας κύμα διαμαρτυρίας, που ανάγκασε το Υπουργείο να τον στείλει πίσω στην Κορυτσά, για να κοπάσει προσωρινά η αγανάκτηση και να τον ανακαλέσει οριστικά σε ανύποπτο χρόνο, όπως και έγινε δύο μήνες μετά (δείτε εδώ τη "σφαγή του Προξένου")...
Όμως αυτή ήταν μόνο η αρχή της Σταύρωσης ενός Ήρωα, καθώς ακολούθησαν άθλιες κατηγορίες για δήθεν χρηματισμό του προκειμένου να εκδίδει ...αλβανικές βίζες, εκείνος που πάλευε για Ελλάδα μέσα στην Αλβανία και έπαιζε κορώνα - γράμματα θέση, μισθό και καριέρα!
Έτσι τέθηκε σε υποχρεωτική αργία με στέρηση μισθού από την 1η Ιανουαρίου 2012 για να αθωωθεί πανηγυρικά στο Εφετείο τον Φεβρουάριο του 2014!
Αν και επέστρεψε στα καθήκοντα του στο ΥΠΕΞ αμέσως, εντούτοις, παρά την δικαίωση του, δεν του είχαν δοθεί ακόμη οι μισθοί που στερήθηκε σε όλο αυτό το διάστημα!
Τελικά η υπόθεση του έφτασε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο αθώωσε οριστικά τον κ. Οικονόμου – Καμαρινό από οποιαδήποτε ποινική ευθύνη, τον Απρίλιο 2016!
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΕΚΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΗΡΩΙΚΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΗ
Ο ηρωικός Θεόδωρος Καμαρινός - Οικονόμου, που επί 5 χρόνια σταυρώνεται επειδή μίλησε για Βόρειο Ήπειρο και πέρασε από τα εξοντωτικά γρανάζια του συστήματος, στέλνει μέσω του ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ μια ανακοίνωση - έκκληση για κάθε Έλληνα που πονά αυτό τον τόπο και θέλει να επικοινωνήσει μαζί του, για τη συνέχιση ενός μεγάλου αγώνα, με μια μεγάλη εθνική αγωνία, την ώρα που οι "Τσάμηδες" τρέχουν την διεθνή πλέον προπαγάνδα τους, απειλώντας καθαρά πλέον την ίδια την Ελλάδα:
"Μετά από δικαστικούς αγώνες τεσσάρων ετών, οι εις βαρος μου κατηγορίες κατέπεσαν όλες με τελεσίδικες αποφάσεις του Εφετειου Αθηνων και του ΣτΕ. Κατα την διάρκεια του χρονικού αυτού διαστήματος υπέστην ηθικές, υπηρεσιακές και υλικές ζημιές αλλά διατήρησα ακέραιη την αξιοπρέπεια μου και την πιστη μου στην Πατρίδα. Η επίορκη κλίκα του ΥΠΕΞ που με παρέπεμψε τότε στη δικαιοσύνη με πλαστές κατηγορίες επειδή δεν είχε το θάρρος να υποστηρίξει δημόσια τις απόψεις της περί μη υπάρξεως Β. Ηπείρου και βορειοηπειρωτών ας ζήσει τώρα με το στίγμα της προδοσίας. Οσο για μενα, θα υποστηρίζω δημόσια, μέχρι το τελος της ζωής μου, οτι υπάρχει Β. Ήπειρος, ότι υπάρχουν Έλληνες σ' ολη την έκταση της κι' οχι μόνο εκεί που θέλουν οι Αλβανοί κι' ότι όλοι οι βορειοηπειρώτες πρέπει να απολαμβάνουν μειονοτικών δικαιωμάτων σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο. Χωρίς δίκαιη επίλυση του βορειοηπειρωτικού δεν μπορεί να υπάρξει ελληνοαλβανική φιλία. Όσοι βορειοηπειρωτες - και οχι μόνο - το επιθυμούν, μπορούν να επικοινωνήσουν μαζι μου στην ηλ. δ/νση thkamarinos@gmail.com
ο πρώην Γεν. Πρόξενος στην Κορυτσά
Θεόδωρος Οικονόμου - Καμαρινός "
Με εκτίμηση, υποκλινόμενοι σε έναν αληθινό ήρωα,
έναν σταυραετό - εθνομάρτυρα της Βορείου Ηπείρου
ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ
Δείτε ακόμη στο ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ σχετικά:
Η Ελλάδα, στην προσπάθεια της να διεκδικήσει τη Βόρεια Ήπειρο, έκανε πολλές προσπάθειες ώστε να εξελληνίσει τους Βλάχους της Αλβανίας. Σε ορισμένα βιβλία στην ελληνική βιβλιογραφία, δεν αναφέρονται καν οι Βλάχοι ως ξεχωριστή ομάδα/εθνότητα αλλά συνυπολογίζονται με τους Έλληνες, με αποτέλεσμα έτσι να διογνώνεται τεχνιτά ο αριθμός των Ελλήνων της Αλβανίας. Συνήθως οι Έλληνες μιλάνε για 400.000 βορειοηπειρώτες Έλληνες, αλλά σε ορισμένα βορειοηπειρωτικά έντυπα αναφέρεται και ο αριθμός των 700.000. Αυτό μπορεί να προκαλέσει μόνο γέλιο σε όσους γνωρίζουν την πραγματικότητα και την ελληνική προπαγάνδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Αμερικανός (βλάχικης καταγωγής) καθηγητής Tom Winnifrith, ο οποίος θεωρούσε τους Βλάχους της Αλβανίας ως απόγονους εκλατινισμένων Ιλλυριών και Θρακών, υπολογίζει τον πληθυσμό τους γύρω στους 50.000 με 200.000. (Tom Winnifruth, Romanized Illyrians & Thracians, ancestors of the modern Vlachs. Badlands-Borderland, 2006)
Στην προσπάθεια του εξελληνισμού των Βλάχων της Αλβανίας, η Ελλάδα χορηγούσε σχετικά εύκολα βίζες, άδειες εργασίας και υποτροφίες για τα παιδιά τους, την ίδια στιγμή που με δυσκολία τις έδινε στους καθεαυτό Έλληνες της μειονότητας, καθώς επίσης παλαιότερα έδινε σε πολλούς Βλάχους από ένα χρηματικό ποσό (γύρω στα 350 ευρώ). Οι σύλλογοι των Ελληνόφρονων Βλάχων, διαχειρίζονταν την παροχή των αδειών εργασίας και της βίζας, εκδίδοντας πιστοποιητικά που να αποδείκνυαν την βλάχικη καταγωγή των αιτούντων.
Τον Οκτώβριο του 2011 έγινε απογραφή του πληθυσμού στην Αλβανία. Ο Πρόξενος της Ελλάδας στην Κορυτσά (τότε), Θεόδωρος Οικονόμου-Καμαρινός, κατά τη διάρκεια μίας εδήλωσης προέτρεψε τους Βλάχους της περιοχής να απογραφούν και να δηλώσουν Έλληνες. Είχε μάλιστα τη βοήθεια ορισμένων ελληνοφρόνων Βλάχων της περιοχής, ενταγμένων στη μειονοτική ελληνική οργάνωση ‘Ομόνοια’. Είπε ο Πρόξενος: «Στην Κορυτσά υπάρχουν Έλληνες και πρέπει να απολαμβάνουν μειονοτικών δικαιωμάτων, όπως όλοι οι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου και της υπόλοιπης Αλβανίας». Επίσης, κάλεσε τους εκτός μειονοτικών περιοχών Βορειοηπειρώτες να δηλώσουν την ελληνική τους καταγωγή στην απογραφή πληθυσμού, λέγοντας πως οι Βλάχοι της Αλβανίας έχουν ελληνική συνείδηση! Μία μικρή μερίδα των Βλάχων της Αλβανίας ακολούθησε τις υποδείξεις του Έλληνα Προξένου και του πρόεδρου του παραρτήματος της Ομόνοιας στην Κορυτσά, Ναούμ Ντίσο.
Ο Σύλλογος Βλάχων της Αλβανίας (Shoqata ‘Arumunët e Shqipërisë’) αντέδρασε στις δηλώσεις του Έλληνα Πρόξενου στην Κορυτσά. Ο πρόεδρος του εν λόγω συλλόγου (ιδρύθηκε στις 24 Οκτωβρίου του 1991, μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος), Vangjel Shundi, τεκμηρίωσε με εθνογραφικά, γλωσσικά και ιστορικά στοιχεία ότι οι ερχόμενοι στην Αλβανία τη 2η χιλιετία μ.Χ. από την Ιταλία και τη Δακία Βλάχοι, είναι οι Βλάχοι ή Αρουμάνοι της Αλβανίας και δεν έχουν σχέση με τον ελληνικό πληθυσμό. Σχετικά, ο Shundi αναφέρεται και στη ‘Διακήρυξη του Αλβανικού Λαού’, εκδοθείσας από τον αλβανικό σύλλογο ‘Drita’ στο Βουκουρέστι την 26η Μαϊου 1889.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Βλάχων της Αλβανίας έχει πει σε ρεπορτάζ του τηλεοπτικού καναλιού ‘TV Klan’ ότι οι παλαιοί τάφοι στην Κορυτσά φέρουν επιγραφές στην αρουμάνικη γλώσσα, η οποία ομοιάζει πολύ με την αλβανική γλώσσα. Σύμφωνα με τον Shundi, ο Έλληνας Πρόξενος στις δηλώσεις του: «…Πηγαίνετε να δείτε τους τάφους των παππούδων σας σε τι γλώσσα είναι γραμμένοι και τότε σκεφτείτε για το πως πρέπει να πράξετε. Σε αυτούς του τάφους οι πατεράδες σας έχουν γραφεί με ελληνικά ονόματα και η μάχη δεν τελειώνει με την απογραφή του ελληνικού πληθυσμού. Πρέπει να μάθετε τα δικαιώματα των μειονοτήτων και τα δικαιώματα αυτά πρέπει να εφαρμοστούν σε όλους τους τομείς του αλβανικού κράτους και ειδικά στην περιοχή που αντιπροσωπεύει την Βόρειο Ήπειρο…» (προσπαθόντας να επηρεάσει τους Βλάχους της Κορυτσάς ώστε να δήλωναν Έλληνες στην απογραφή) αναφερόταν στους καινούργιους τάφους των μεταναστών στην Ελλάδα, οι οποίοι για διάφορους λόγους έχουν μεταβάλει την ταυτότητά τους και μετά θάνατον θάβονται στην Κορυτσά.
ΔιαγραφήΟι παλιές ελληνικές επιγραφές στους τάφους και σε διάφορα κτήρια της περιοχής, δεν αποδεικνύουν αυτομάτως ελληνικότητα, καθώς επί πολλά χρόνια η γλώσσα στις θρησκευτικές εκκλησιαστικές τελετές ήταν τα ελληνικά, υπό την ασφυκτική και αφομοιωτική καθοδήγηση του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης. Μέχρι το 1937 άλλωστε η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας ανήκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και η επίσημη εκκλησιαστική γλώσσα ήταν τα Ελληνικά. Και να θυμήσω εδώ κάτι για όσους δεν το γνωρίζουν. Γιατί το 1906 ο Έλληνας επίσκοπος της Κορυτσάς απαγόρευσε στους Βλάχους να θάβουν τους νεκρούς τους στο ορθόδοξο νεκροταφείο; (Arkivi privat i familjes Balamaci)
Ο Δανιήλ Μοσχοπολίτης (1754-1825), υπήρξε γνωστός Βλάχος λόγιος από την Μοσχόπολη, μαθητής του Θεόδωρου Καβαλιώτη, καθηγητή και διευθυντή της Νέας Ακαδημίας Μοσχοπόλεως. Ο Δανιήλ υπήρξε ιδιαίτερα γνωστός ως λόγιος και καθηγητής της Νέας Ακαδημίας, του περίφημου εκπαιδευτικού ιδρύματος που λειτουργούσε στην Μοσχόπολη τον 18ο αιώνα. Ήταν επίσης ο πρώτος που συνέγραψε τετράγλωσσο λεξικό (ελληνικό, βουλγαρικό, βλάχικο και αλβανικό) το 1794. Το έργο αυτό αποσκοπούσε στον εξελληνισμό των μη ελληνόφωνων πληθυσμών των Βαλκανίων, όπως παραδέχεται και ο ίδιος. Στο προοίμιο του έργου χαρακτηριστικά καλεί όλους να μάθουν ρωμαϊκά/ρωμαίικα (ελληνικά) και να γίνουν Ρωμαίοι (Έλληνες):
«Aλβανοί, Βλάχοι, Βούλγαροι, αλλόγλωσσοι χαρήτε
κι’ ετοιμασθήτε όλοι σας Ρωμαίοι να γενήτε,
βαρβαρικήν αφήνοντας γλώσσαν, φωνήν και ήθη…
Δεν είναι πλέον δύσκολο να μάθετε Ρωμαϊκά
και να μην βαρβαρίζετε με λέξεις πέντε δέκα…
Ξυπνήσατε από τον βαθύν ύπνον της αμαθείας,
Ρωμαϊκή γλώσσα μάθετε, μητέρα της Σοφίας…» (Αντώνης Κουτσουρής, «Η θέση της ελληνικής γλώσσας στη νοτιοανατολική Ευρώπη μετά το 1990 και η ελληνική πολιτική γλωσσικής διάχυσης», 2009)
Ας ξαναγυρίσουμε στις δηλώσεις του πρόεδρου του συλλόγου Arumunët e Shqipërisë. Όσον αφορά την εγγραφή στα δελτία απογραφής βάσει την εθνικότητας και του θρησκεύματος, για τον Vangjel Shundi το έντυπο του Ινστιτούτου Στατιστικής προσδιορίζει σαφώς την αρουμάνικη/βλάχικη καταγωγή και εκείνος τονίζει ότι η καταγωγή αυτή δεν υπάρχει λόγος να καταγραφεί ως ελληνική.
ΔιαγραφήΣτις δηλώσεις του Έλληνα προξένου Θεόδωρου Οικονόμου-Καμαρινού, αντέδρασε και ο Βλάχος ιερέας της Κορυτσάς, Dhimitër Veriga: «Ο Πρόξενος μου είπε να δηλώσω Ελληνόβλαχος για να μου δόσει βίζα. Το ένοιωσα σαν περιφρόνηση, όπως είπα εγώ είμαι Αλβανόβλαχος, μου αρνήθηκαν τη βίζα.» δήλωσε ο ιερέας Dhimitër Veriga, στο τελεοπτικό κανάλι News24. Χαρακτήρισε ανεύθυνες τις δηλώσεις του Έλληνα προξένου στην Κορυτσά, ενώ τόνισε ότι οι Βλάχοι δεν είναι Έλληνες. «Οι Βλάχοι δεν είναι Έλληνες και η Κορυτσά δεν είναι ελληνική. Βλάχοι υπάρχουν και στην Ελλάδα. Εγώ που είμαι Αλβανόβλαχος, ποτέ δεν είπα σε αυτούς της Ελλάδας να δηλώσουν Αλβανοί. Αυτοί γιατί το κάνουν αυτό;» τόνισε ο ιερέας.
Πολύ σωστά - κατά την προσωπική μου άποψη - Αλβανός πολιτικός (δεν έχει σημασία ποιος) είχε δηλώσει για την απογραφή πληθυσμού στην Αλβανία το 2011:
«Αν στην Αλβανία δεν υπήρχαν χιλιάδες Αλβανοί πολίτες, οι οποίοι λαμβάνουν σύνταξη 300 ευρώ από την Ελλάδα και στην περίπτωση που δηλώσουν Αλβανοί θα τους τα κόψουν, αν δεν πιέζανε οι ελληνικές οργανώσεις απειλώντας τους Αλβανούς ότι αν δεν δηλώσουν Έλληνες θα ακυρώσουν τα έγγραφα των συγγενών τους που κατοικούν στην Ελλάδα, αν δεν είχαν διανεμηθεί εκατομμύρια ευρώ για να αγοράσουν μια ψεύτικη δήλωση, τότε σίγουρα δεν θα ήμουν κατά της εθνικής απογραφής.».
Ας δούμε τι κατέγραψε ο τηλεοπτικός σταθμός Top Channel σε ένα ρεπορτάζ του στο χωριό Boboshticë (Μπομποστίτσα) της Κορυτσάς. Οι κάτοικοι του χωριού ήταν θορυβημένοι, ιδιαίτερα μετά τις δηλώσεις του Έλληνα προξένου στην Κορυτσά, Θεόδωρου Οικονόμου.
Διαγραφή«Επί χρόνια, ο βλάχικος πληθυσμός, γίνεται αντικείμενο προσπάθειας, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από ορισμένους κύκλους, για να δημιουργήσουν μια ψεύτικη θεωρία ότι είναι ελληνικός πληθυσμός», αναφέρει το αλβανικό κανάλι. «Ο στόχος είναι ο ίδιος, όπως με τους Αλβανούς Ορθόδοξους, από κοινού με τους Βλάχους, να δημιουργηθεί μια τεχνητή αύξηση του αριθμού της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία.»
«Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε έρθει απ' την Ελλάδα, οι περισσότεροι Βλάχοι έχουν έρθει από εκεί», είπε ο Ιλία Πέτρο (Ilia Petro), ένας απ' τους κατοίκους της Μπομποστίτσα.
Στη Μπαμποστίτσα (Boboshticë), από ότι φαίνεται, η Ελλάδα έχει ριζώσει αρκετά με τα χρόνια και κατέλαβε μεγάλες προσπάθειες ώστε οι Βλάχοι ή οι 'Τσομπάν' - όπως αλλιώς είναι γνωστοί στην Αλβανία - να αλλάξουν την ταυτότητα τους, κάνοντας τους μια προσφορά που οι περισσότεροι τους δεν την αρνήθηκαν.
«Ένας Έλληνας μας αποκάλεσε ομογενείς και μας έδωσε κάρτες ομογενούς.», είπε ο Θανάς Σάκα (Thanas Shaka), ένας άλλος κάτοικος, καθώς οι απαντήσεις των Βλάχων στο χωριό είναι παντού ίδιες.
«Εγώ είμαι Έλληνας και όλοι οι Βλάχοι είναι Έλληνες. Όλοι εδώ έχουν ελληνικά διαβατήρια.», δήλωσε ο Ντίνε Μάρκου (Dine Marku), ένας άλλος κάτοικος της Μπομποστίτσα.
Μια μικρή βόλτα στο χωριό Ντρενόβα (Drenovë), θα δούμε ότι οι Βλάχοι παίρνουν ‘βαριές’ συντάξεις από το ελληνικό κράτος, που τους επιτρέπει να μην δουλεύουν πολύ.
Με συντάξεις γύρω στα 250-300 ευρώ που παίρνουν οι Βλάχοι απ' τους Έλληνες και αυτές των 8 χιλιάδων λεκ που δίνει το αλβανικό κράτος στους συνταξιούχους, η διαφορά είναι μεγάλη και αυτή έχει βάλει τη σφραγίδα της στην επιλογή τους.
«Οι Βλάχοι είμαστε όλοι Έλληνες και όλοι μας έχουμε ελληνικά διαβατήρια και παίρνουμε συντάξεις απ' την Ελλάδα.», είπανε και στην Ντρενόβα.
Για πολλούς, η σύνδεση με την Ελλάδα πηγαίνει πολύ μακριά, μέχρι την ύπαρξη της λεγόμενης “Βόρειας Ηπείρου”.
«Οι Άγιοι Σαράντα είναι χριστιανική πόλη, η Κορυτσά είναι χριστιανική πόλη και όλη η περιοχή εδώ είναι βορειοηπειρώτικη.», είπαν. Κατά ειρωνική σύμπτωση, ο αλβανικός εθνικός ύμνος γεννήθηκε ακριβώς στο χωριό αυτό, γράφηκε από τον Βλάχο Ασντρένι (Asdreni).
Ο διακεκριμένος αυτός ποιητής και πολιτικός αρθρογράφος που οι στίχοι είναι πασίγνωστοι σε αυτήν την χώρα, δύσκολα θα μπορούσε να φανταστεί ότι 66 χρόνια μετά από τον θάνατο του θα ερχόταν μια στιγμή που οι απόγονοί του θα αισθάνονταν Έλληνες.
Στο Φλοκ (Floq), ένα άλλο χωριό όχι πολύ μακριά από την Ντρενόβα, δεν βρίσκεται έστω και μία οικογένεια Βλάχων. Οι κάτοικοι είπαν ότι αυτοί (οι Βλάχοι κάτοικοι του χωριού) έχουν φύγει όλοι χρόνο με τον χρόνο. Παρόλα αυτά, ακόμα και σε αυτό το μουσουλμανικό πια χωριό που έχει αδειάσει από Βλάχους κατοίκους, οι Έλληνες έχουν αφήσει τα σημάδια τους.
Διαγραφή«Πιέστηκα να αλλάξω το όνομα μου από Φαχρί (Fahri) σε Βανγκέλ (Vangjel) όταν μετανάστευσα, εφόσων οι Έλληνες δεν με αποδέχονται με μουσουλμανικό όνομα, έτσι λοιπόν άλλαξα διαβατήριο. Έδωσα 7 χιλιάδες λεκ και το άλλαξα.», λέει ένας κάτοικος του Floq.
Από το Floq, όπου στο παρελθόν δίδαξε και η Βλάχα τραγουδίστρια Έλι Φάρα (Eli Fara), οι κάμερες κατευθύνονται προς τη θρυλική Μοσχόπολη (Voskopojë). Στο χωριό αυτό, το ευρισκόμενο στη μέση της ιστορίας και των επιδιώξεων των Ελλήνων, των Αρωμούνων (Βλάχων) και των Αλβανών, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική από αυτή της Μπομποστίτσα και της Ντρενόβα.
«Είναι γεγονός ότι είμαστε Αλβανοί, έχουμε αλβανική εθνικότητα και θα παραμείνουμε Αλβανοί mbetemi. Δεν υπάρχει περίπτωση να είμαστε κάτι άλλο.», είπε απομακρυνόμενος απ' την κάμερα και ντροπαλός λόγω και της θέσης του ως ιερέας ορθόδοξης εκκλησίας στη Μοσχόπολη, ο Ατ Θομά (At Thoma)/Πάτερ Θωμάς, και αυτός Βλάχος, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Μοσχόπολη.
«Και εγώ είμαι Βλάχος, αλλά είμαι Αλβανός. Με αυτά που γνωρίζω, η βλάχικη γλώσσα είναι λατινική. Είμαι Βλάχος, γεννήθηκα και κατοικώ στην Μοσχόπολη (Voskopojë) και εδώ θα παραμείνω.»
Από τη δεκαετία του '90 και μετά, η Ελλάδα προσπάθησε να εξελληνίσει και τον βλάχικο πληθυσμό, ιδιαίτερα στα χωριά της Κορυτσάς (Korçë), των Αγίων Σαράντα (Sarandë), του Αργυροκάστρου (Gjirokastër) και αλλού, προσφέροντας τους ως αντάλλαγμα πλουσιοπάροχες συντάξεις.
Οι Βλάχοι σήμερα, σε μεγάλο βαθμό φαίνεται ότι έχουν ξεχάσει τους προγόνους τους, τον Μιχάλ Γκραμένο (Mihal Grameno), τον Θεμιστοκλί Γκερμένι (Themistokli Gërmenji), τον Κωνσταντίν Κριστοφορίδι (Kostandin Kristoforidhi), τον Ναούμ Βεκιλχάρτζι (Naum Veqilharxhi), τον Ασδρένι (Asdreni), τον Σπίρο Μπελλκαμένι (Spiro Ballkameni), τον Κολ Ιντρομένο (Kol Idromeno) [σημ. ο Κολ Ιντρομένο γεννήθηκε στη Σκόδρα αλλά καταγόταν από τσάμικη χριστιανική οικογένεια της Πάργας και δεν ήταν Βλάχος] και πολλούς άλλους που έγραψαν ιστορία με το όπλο και τη μελάνη τους στο όνομα της σημαίας του αλβανικού έθνους.
Κανένας από αυτούς τους Βλάχους του Αλβανισμού δεν ήταν Έλληνας, όπως και οι Βλάχοι του σήμερα, οι οποίοι μόνο την σύνταξη τους έχουν ελληνική, αναφέρει το τηλεοπτικό κανάλι Top Channel.